האבולוציה של סגנונות וטכניקות אמנותיות

היצירות של מראט, כמו כל אמנות גדולה, עברו שינויים רבים שמשקפים חוויות אישיות עמוקות והשפעות תרבותיות. כל שלב חדש במסע שלו הוא לא רק שינוי בסגנון אלא גם שינוי בטכניקה, עדות לצמיחתו הפנימית של האמן, לחיפושו המתמיד ולשאיפתו לחדשנות.

התקופה המחתרתית המוקדמת (אמצע שנות ה-80 – אמצע שנות ה-90)

תמונה שמן על קנבס The Sun Of The Night

המסע האמנותי של מראט התחיל באלמטי, שם, בהיותו סטודנט במוסד לאמנות, הוא היה אחד ממייסדי ומובילי תנועת האבסטרקט המחתרתית בקזחסטן. תקופה זו מתאפיינת כנאיבית-אקספרסיבית, כשהציורים שלו, שבדרך כלל נעשו בצבעי שמן על קנבסים גדולים, הקרינו אומץ ועוצמה. הטכניקה שלו כללה שימוש בצבעים טהורים ומודגשים שהונחו במשיחות מכחול גדולות ואקספרסיביות, מה שיצר אפקט של ציור "צורח" והבליט אותו בקרב בני זמנו.

עם זאת, למרות עוצמתם הוויזואלית, פלטת הצבעים שלו הייתה מתוכננת בקפידה, ושילובי הצבעים היו הרמוניים. מאחורי האבסטרקציה ניתן היה לזהות בבירור דמויות של אנשים, אלמנטים אדריכליים וטבעיים, מה שהפך את היצירות למזוהות למרות פנטזיוניזם שלהן. באותה תקופה, החל מראט גם ביצירת קומפוזיציות פיגורטיביות מורכבות באמצעות עט על נייר, בטכניקה מדויקת היוצרת תמונות מורכבות שאפשר לצפות בהן במשך שעות. הטכניקה הזו, בניגוד לעוצמת הציור, הייתה מוקפדת ומפורטת. תקופה זו מאופיינת כ"נאיביות מחתרתית" בסגנון ובטכניקה, תוך שילוב של ניסויים נועזים עם ליריקה בלתי צפויה.

תקופת האימפרסיוניזם האבסטרקטי (אמצע שנות ה-90 – תחילת שנות ה-2000)

תמונה שמן על בד Flowers

המעבר לישראל היה נקודת מפנה בחייו של מראט ובאמנותו. הסביבה התרבותית החדשה והאקלים הים-תיכוני השפיעו על תפיסתו האמנותית ועל הטכניקות שבהן השתמש. הצבעים הבהירים והנועזים עדיין שלטו, אך טכניקת הציור הפכה למפורטת יותר. במקום משיכות המכחול הגדולות של התקופה הקודמת, החל מראט להשתמש במרית צבע (מסטיכין) כדי ליצור משיכות קטנות ומרקמיות יותר, שאפשרו אינטראקציה מעודנת יותר בין צבעים ומשטחים.

בנקודה זו בקריירה שלו, מראט הרהר על נטייתם של אנשים לחפש צורות מוכרות באמנות. הוא מסביר: "כאשר אנשים בוחנים יצירת אמנות, הם נוטים לחפש צורות מוכרות. עם זאת, לדמויות מוחשיות אין מקום באמנות מופשטת. לדעתי, הרעיון של צורות מוכרות שחיות בתוך מחשבות ורגשות אי-רציונליים הוא מרתק ביותר. אני מאמין שהרגשות המורכבים ביותר יכולים להיות מועברים דרך הצורות הפשוטות ביותר."

הפילוסופיה הזו תואמת את הדינמיות של תקופה זו, שבה הצורות והצבעים זרמו זה לתוך זה, ויצרו אפקט של תנועה מתמדת ושינוי. הטכניקה אפשרה לצבעים להתמזג ולהשתנות בצורה חלקה, בעוד שהדמויות הפכו לפחות ברורות, נטמעות באינטראקציות צבעוניות. זו הייתה אחת התקופות הפוריות ביותר ביצירתו של מראט, כאשר הניסויים שלו בטכניקות וקומפוזיציות הגיעו לשיאים חדשים.

תקופת "האבסטרקט שקטה" (אמצע שנות ה-2000 – 2010)

תמונה שמן על בד Blue-Yellow Abstract

השפעתו של פול סזאן הייתה מכרעת לשלב הבא ביצירותיו של מראט. בהדרגה, הבהירות והפתיחות של פלטת הצבעים שלו פינו מקום לשילובי צבעים עמוקים ומורכבים יותר. גם הטכניקה שלו השתנתה, ומשיכות מכחול רכות וממוזגות החליפו את הטכניקות המודגשות והמרקמיות של התקופות הקודמות. הצבעים הפכו לכהים ומעומעמים יותר, מה שיצר אווירה של הרהור ומדיטציה.

תקופה זו, המכונה לעתים "האבסטרקט הכהה", מאופיינת בחיפוש אחר הרמוניה ועידון, הן בסגנון והן בטכניקה. הטכניקה של מראט הפכה עדינה יותר ורב-שכבתית, כשהוא חקר את העומק הרגשי של בחירותיו הצבעוניות. היצירות הפכו לפחות אקספרסיביות אך יותר מדיטטיביות, כשהאמן מתמקד יותר ויותר בתהיות פנימיות והרהורים פילוסופיים.

התקופה הגיאומטרית (מ-2010)

Abstract diptych שמן על קנבס

לאחר 2010, שינה מראט שוב את הכיוון האמנותי שלו ועבר לצורות גיאומטריות. הטכניקה שלו הפכה מובנית יותר, עם קווים חדים ומוגדרים שהקיפו אלמנטים מופשטים בתוך גבולות מדויקים. הצורות הגיאומטריות עברו בצורה חלקה זו לזו, כאשר בתוכן ניתן היה להבחין בנופים שמיימיים ומעורפלים שהיו חבויים בתוך הגבולות הגיאומטריים. פלטת הצבעים הפכה רכה עוד יותר, עם גוונים של כחול, אפור וגווני ירוק-כחול.

בתקופה זו, הטכניקה שלו כללה איזון בין דיוק גיאומטרי לבין תחושת תנועה זורמת, מה שאיפשר לצורות לרמוז על מרחבים סוריאליסטיים ודמיוניים. משיכות המכחול הפכו חלקות יותר, והשימוש בצבע היה מעודן יותר, כאשר מראט חיפש להכניס סדר לכאוס המופשט שחקר קודם לכן.

חזונו של מראט ותהליך היצירה שלו

תמונה שמן על בד Abstract Painting (Large)

במחשבה על תהליך היצירה שלו, מראט מציין: "בדרך כלל אני מתחיל לצייר בצורה מאוד ספונטנית, ובמהלך תהליך העבודה נכנס למצב דמוי טרנס. הקומפוזיציה מתחילה להופיע בהדרגה." הגישה הספונטנית הזו מאפשרת לרגשותיו ואינטואיציותיו להנחות את היצירה, במקום כל תכנון מקדים.

הוא מקווה שהצופים ימצאו עניין ביצירותיו הן מבחינת צורה, צבע והן מבחינת קומפוזיציה. "אני מקווה שתמצאו את היצירות שלי מעניינות בצורתן, בצבען ובקומפוזיציה שלהן. אולי תראו בהן משהו שמזכיר לכם אובייקט מוחשי מוכר. אולי אפילו תתאהבו בציור מופשט מבלי לדעת בדיוק מדוע. השנים יעברו, וסביר להניח שהתחושה הזו תישאר איתכם לנצח."

היצירות של מראט מהוות עדות לאופן שבו אמן יכול, במהלך חיים שלמים, להתנסות ללא פחד גם בסגנון וגם בטכניקה, לשנות צורות, שיטות וגישות, תוך שמירה על חזון אמנותי ייחודי.

האמן תמיד שמח לשמוע את תגובותיהם והצעותיהם של הצופים. בנוסף, הוא מציע אפשרות לרכוש הן עבודות מקוריות והן הדפסים של יצירות האמנות שתפסו את לבכם.